Monday, November 26, 2012

PENGAJARAN

Hidup kat muka bumi ciptaanNya ini tak pernah sekali pun kita , manusia lari dari berbagai masalah permasalahan . Kalau tak kita yang buat masalah , ada makhluk Allah ni yang secara tak sengaja terbuat onar . Terpulang kat kita nak melatah,terkejut-terkujat,senyum,marah,sedih,buat tak peduli atau pun berfikiran baik terhadap semua yang berlaku dan yakinkan diri dengan "Allah nak uji keimanan aku , Alhamdulillah masih mampu berdiri".

But like old wise man says , "not all can do what they say". Tak mudah nak terima ujian Allah ni , macam diri yang kerdil ni kadang kala tercarut perkara yang tak baik dulu baik nak sedar Allah sedang uji. Contoh terdekat la,da tau ni bawa motor laju mengundang padah tapi adrenalin dan hormon muda nak mencuba vrooommmm....sreeeeeeetttt!! tersidai dibahu jalan langgar kereta. Padan muka sendiri. Tu la bawa laju pun bukan sampai cepat pun , padah mengundang ada . Haha kenangan betul.

merenung masa silam dan masa akan datang

Setiap detik kehidupan kita ni patut dihargai dan dinikmati sebab mungkin kita takkan dapat nak rasa da bila kita da semakin berumur . Atau mungkin ajal akan menjemput kita untuk bertemu jua dengan Maha Pencipta,Allah S.W.T. . Tak menjadi salah pun kita hamba Allah ni nak merancang , tapi kene selalu ingat perancangan Allah adalah yang terbaik tuk kita walaupun kadangkala kita yang lemah lagi khilaf ni tak mengerti ketentuan yang telah dicatur indah. 

Semua tulisan serta madah ni lebih untuk peringatan diri sendiri agar tak lupa daratan . Biasalah manusia mudah lupa dan lakukan kesalahan yang sama tanpa disedari . Semoga menjadi yang lebih baik dari sebelumnya insyaAllah .

No comments: